پاسخ  سرهنگ میرحسینی عضو شوراي شهر يزد به پرسش‌هاي آيينه يزد


  •   اگر نظارت قوي باشد و برخورد با پيمانكاران متخلف وخاطي با جديت صورت بگيرد وضع بهتر از اين خواهد بود.
  • در مجتمع ستاره پيمانكارانش متعهد شدند درقبال اينكه نظارت سازمان نظام مهندسي را حذف كنند يك اقداماتي را در شهر انجام بدهند آن اقدامات هنوز صورت نگرفته است.
  • مشاوريني داشتيم كه بي تقوايي كرده‌اند و طرح جاي ديگري را آورده‌اند تحويل دادند و حتي گاه يادشان رفته اسم شهر را حداقل لاك بگيرند.
هفته نامه‌ي آيينه يزد از سيدعلي محمد ميرحسيني عضو شوراي اسلامي شهر يزد كه طي مصاحبه‌اي به پرسش‌هاي اين نشريه پاسخ داده اند، سپاسگزاري مي‌نمايد و مطالب ارائه شده در دو شماره جهت اطلاع خوانندگان درج مي‌گردد.

س– جنابعالي مدتها به عنوان كارشناس در بخشي از امور اجرايي در يزد انجام وظيفه نموده ايد با احترام و عرض ادب به همه اعضاي شوراي اسلامي شهر يزد افرادي كه در انتخابات شوراها خود را به عنوان كانديدا به مردم عرضه مي‌كنند آيا لازم نيست حداقل در يك رشته مربوط به امور شهر تخصص داشته باشند.

ج -ضمن تشكر از هفته نامه آيينه يزد –اصولاً قانون همچون محدوديتي را نگذاشته اگر زماني تشكل يا تحزب بود و مردم به ليست خاصي راي مي‌دادند، امكان داشت در ليستي كه مي‌آورند تخصص‌هاي گوناگون مورد نياز شهر و شهروندي را ذكر بكنندخوب بود اما الان مردم آزادند گاهي ممكن است افراد غير متخصص هم به شورا بفرستند ممكن است افراد متخصص يا اصلاً افرادي كه به نوعي پتانسيل‌هاي لازم را نداشته باشند. انتخاب با مردم است و ما نمي‌توانيم بگوييم كه حتماً متخصص بفرستند ولي شخصاً به عنوان يك شهروند اعتقاد دارم اگر تشكل‌ها و تحزب‌ها تخصص‌هاي مورد نياز را لحاظ مي‌كردند و افرادي را به مردم معرفي مي‌كردند كه تخصص داشتند خوب بود ولي متاسفانه اين طور نيست و مردم چه بسا در يك تخصص چندين نفر را به شورا بفرستند يا ممكن است تخصص مورد نياز را نفرستند گاهي هم شده افراد كاملاً غير متخصص مي‌فرستند به هرحال مردم تشخيص دادند كه به آنها راي بدهند و بيايند داخل شوراي شهر ،محدوديتي نيست.

س- ضمن احترام به تشخيص و نظر مردم با توجه به تجربه‌اي كه دراين چند سال شما اندوخته ايد و مواردي كه در شوراي شهر يزد با آن رو به رو بوده ايد آيا احساستان اين نيست كه حتماً لازم است افرادي كه خودشان را عرضه مي‌كنند حداقل در يك رشته‌اي تخصص داشته باشند

ج-اعتقاد دارم اي كاش مي‌شد به ليست راي مي‌دادند. مردم كه به طور متفرق انتخاب مي‌كنند نياز شهر برآورده نمي‌شود در صورتيكه اگر به يك ليست تشكل يا تحزبي راي مي‌دادند اولاً ان افرادي كه در شورا مي‌آمدند هم سو بودند. ممكن است 9 نفر در شوراي شهر يزد هستيم هركدام يك حرفي بزنيم هرچند ممكن است در نهايت همه يكسان فكر كنند ولي ممكن است اين 9 نفر در پاره‌اي از موارد غيرمتخصص باشند مدت‌ها كارمان اين است كه حرفمان را به هم بزنيم يا تفهيم كنيم در صورتي كه اگر حالت تشكلي بود به طور قطع موفق تر بود الان نمي‌گويم ناموفق است ولي به طور قطع نظرهايمان همسو نيست آن هم به خاطر اينكه هركدام درك و شناخت وذهنيتي خاص از وضعيت عمراني و فرهنگي و رفاهي و خدماتي شهر داريم.

س– شهرداري يزد در چند سال اخير براي انجام پروژه‌هاي مختلف با افراد حقيقي و حقوقي مشاركت كرده به نظر حضرت عالي نظر شهرداري و اعضاي شورا در مشاركت اين نوع پروژه‌ها تامين شده است؟

ج- پديده مشاركت كه بازارش حداقل داغ شده آنچنان نامطمئن و بازار متزلزلي است كه ما واقعاً نمي‌دانيم آيا مشاركت در اين بازار جواب مي‌دهد يا در رونق اقتصادي هم جواب نمي‌دهد ولي در مجموع من آنچه كه در ذهنم براي مشاركت بوده است جواب نداده و حتي سرمايه گذاراني كه مي‌آيند براي مشاركت آن جسارت لازم را براي ورود به آن ندارند شايد به اين علت است كه بازار مقداري متزلزل است و شهرداري هم قطعاً همين حالت را دارد ولي در مجموع من احساس مي‌كنم كه در حال حاضر مشاركت جواب مورد قبول نداده است البته يك استثناء جزيي بگذاريم ميدان ميوه و تره بار جديد كه در حال ساخت است ولي درنهايت ـ آيا بتواند نظرات را برآورده كند يا نه- هنوز زود است كه بتوان اعلام نظر كرد.– همانطور كه قبل از مصاحبه عرض كردم ضمن تشكر مجدد از اينكه پذيرفته ايد مصاحبه‌اي انجام شود درخواست اين است جواب شما به عنوان يك عضو شورا بالاستقلال ارائه گردد.-

س – كوچه وخياباني رانمي شود در شهر يزد ديد كه كمتر از يكسال از عمر آسفالت آن گذشته باشد و آسفالت آن بدون ترك خوردگي، پستي و بلندي و شكستگي باشد افرادي كه روزانه شاهد اين صحنه‌ها هستند چه كساني را بايد مقصر بدانند؟

ج- من اينجا به عنوان عضو شورا در خدمتان هستم.به عنوان يك فرد مستقل خودمان هم ايراد داريم به اينكه آسفالت هاييكه صورت مي‌گيرد از كيفيت خوبي برخوردار نيست حالا وقتي نظارت باشد علت‌هاي مختلفي دست در دست هم مي‌دهد كه آسفالت به آن شكلي كه شما مي‌فرمائيد صورت بگيرد عمر آسفالت مي‌تواند به اصطلاح تركيب ناهمگون، نامتناسب بودن قير، نوع استفاده از آن، و درجه حراراتي كه بايد آسفالت داشته باشد كوبيدن آن، زيرسازي، غلتك زدن همه اينها وقتي به طور دقيق رعايت نشود مي‌تواند عمر آسفالت را به شدت كم بكند و ما اعضاي شورا هم اكثريت از اين وضع گله مند هستيم و انتقادمان هم اين است به ويژه در پاره‌اي از موارد هم گفتيم شايد شهرداري هم خيلي مقصر نباشد در پاره‌اي از نقاط در كوچه هايي كه حالا بافت تاريخي و بافت فرسوده است غلتك و دستگاه فينيشر نمي‌رود ماشيني كه بخواهد بيايد اين كار را تمام كند متاسفانه نيست آن وقت مجبورند از وسايلي استفاده كنند كه تقريباً ابتدايي، غلتك‌هاي كوچك ،غلتك‌هاي دستي كه خود اين هم تا حدودي موثر است ولي در مجموع شخصاً معتقدم كه آسفالت كردن معابر مقداري شتابزده و گاهي هم متاسفانه رعايت اصول نمي‌شود و علت همين است كه عمر آسفالت پايين است. عدم نظارت مناسب و كوتاهي پيمانكاران .

س – در خيابانها وكوچه‌هاي عريض هم كه وسايل مكانيكي را مي‌توانند ببرند و امكان كار اساسي هم مي‌باشد چرا اينگونه است؟

ج- به هر صورت بالاترين حرف، حرف نظارت و مديريت است.اگر نظارت قوي باشد و برخورد با پيمانكاران متخلف وخاطي با جديت صورت بگيرد وضع بهتر از اين خواهد بود.

س – ساكنان شهر يزد در مورد مجتمع «ستاره و خليج فارس» چه مطالبي را بايد بدانند اگرلازم است مختصراً توضيح بفرماييد و آيا موارد مشابهي هم هست كه مردم بايد در جريان قرار بگيرند ؟

ج- با توجه به اينكه با مردم چيزي را مخفي نمي‌كنيم در ساخت مجتمع ستاره مقابل شهرداري ظاهراً چندين سال پيش آمده‌اند ونظام مهندسي را درآن حذف كردند. در مجتمع ستاره پيمانكارانش متعهد شدند درقبال اينكه نظارت سازمان نظام مهندسي را حذف كنند يك اقداماتي را در شهر انجام بدهند آن اقدامات هنوز صورت نگرفته ضمن اينكه نظام مهندسي يعني حذف گوشه‌اي از قانون حالا كار نداريم كه آيا نظام مهندسي اصلاً بود يا نبودش چه ميزان در استحكام ساختمان موثراست ولي حذف نظام مهندسي دراين جا مي‌تواند مشكل زا باشد در مجتمع خليج فارس ايرادي كه ما داريم اين مجتمع با پروانه موقت ساخته شده پروانه موقت هم علي الاصول درقوانين شهرداري جايي ندارد هر چند من اين جا احساس مي‌كنم شهرداري مي‌خواست كاري انجام بدهد و اقدام مناسبي در سطح شهر صورت بگيرد ولي به نظر من رعايت خيلي از مطالب نشده به ويژه پروانه نهايي صادر نشده و در مورد حذف نظام مهندسي هم ظاهراً شنيدم كه الان دارند نظام مهندسي را مي‌آورند .

نهايتاً اقدام به تعطيلي آن شد يعني ايراداتي كه شورا وارد كرد وشهرداري هم پروژه را فعلاً متوقف كرده و درنهايت ظاهراً قصه نظام مهندسي آن دارد حل مي‌شود و پروانه اش هم بايد بگيرد شخصاً معتقدم كه اين ساختمان تا اينجا كه رسيده خلاف است وعلي الاصول كاري هم كه خلاف انجام مي‌شود همه بايد جوابگو باشيم و اميدواريم كه اين مشكل حل شود و شاهد يك چيزهايي شبيه اين هم نباشيم و قانون را هم انشاءالله رعايت بكنيم.

س – عده‌اي اظهار مي‌دارند هزينه هايي كه تاكنون براي احداث پل چهار راه معلم شده بيش از حد معمول است و حتي مي‌گويند قرار است مبلغي از پيمانكاري كه اين كار را انجام داده اخذ گردد. خواهش مي‌كنم اگر صلاح بدانيد نظر خودتان را بفرمائيد چون مكرراً اين موضوع در مطبوعات يزد عنوان شده و هم در ذهن عده‌اي از مردم چنين چيزي مطرح است

ج- من ميزان دقيقي از نظر ريالي نمي‌توانم بگويم اطلاعاتم در آن مورد شايد در حد اطلاعات متخصصين نباشد ولي تا اينجا كه مي‌دانم در كميسيون ماده 5 در ابتداي كار قرار بود پل چهار راه معلم به صورت رو گذر احداث شود شهرداري هم آمد با پيمانكار مربوطه قرارداد بست.

زماني كه پل روگذر به پل زيرگذر تبديل شد قطعاً هزينه جابجايي تاسيسات و غيره مقداري افزايش پيدا مي‌كرد اما پولي كه بايد به پيمانكار مي‌دادند ظاهراً مقداري تقليل پيدا مي‌كرد ولي چه ميزان و چقدر و آيا تا چه حد مي‌تواند باشد اطلاعاتم واقعاً كم است وگرنه از اينكه اعلام كنم ابايي ندارم قطعاً اگر از رييس كميسيون عمران يا افرادي كه دخيل هستند سئوال شود جواب بهتري مي‌توانند بدهند ولي به طور قطع قرارداد زير گذر شان به رو گذر تبديل شد.

تا آنجا كه مطلع هستم و همين هم جاي سوالاتي هست كه بعضاً در بين مردم گفته مي‌شود.

  • س– يعني قرارداد پل روگذر تنظيم شده است اما در حين كار پل از رو گذر به زير گذر تبديل مي‌شود و تغييري در قرارداد هم كه بايد كاهش مبلغ باشد اعمال نشده است؟

ج- اطلاعاتم در اين قضيه شايد خيلي قوي نباشد.

  • س– معمولاً در شهرداري طرح‌هاي مختلفي تهيه شده آيا آماري در اين چند سال در دست هست كه چقدر براي اينگونه طرح‌ها هزينه شده است شنيده مي‌شود بعضي از اين طرح‌ها به هيچ وجه به اجرا در نيامده اگر چنين باشد مسئوليت اين مهم بر عهده كيست ؟

ج- اين وضعيت نمي‌توانم بگويم خاص اين مقطع است در مقاطع مختلف متاسفانه طرح هايي نوشته شده طرح هايي داده شد اما طر ح‌ها هيچگاه اجرايي نشده و در كمدها در حال خاك خوردن است.

منتهي بحثي كه ما داريم حتي شايد نه در خود يزد بلكه در بعضي از جاها نه در اين مقطع، در مقاطع قبلي هم داريم گاهي يك مشاور متاسفانه اين قدر بي تقوايي مي‌كند كه كپي مي‌گيرد از بعضي از طرح‌هاي مشابه شهرهاي ديگر و آن موضوع را سرسري مي‌گيرد كه يادشان مي‌رود اسم شهر را در بعضي از خطوط متن قلم بگيرد يك دفعه مي‌بينيم . . .

گفتم، نه در اين مقطع بوده نه خداي نكرده مي‌خواهم عليه مسئولين فعلي در اين مقطع و مقاطع قبلي حرفي بزنم متاسفانه مشاوريني داشتيم كه بي تقوايي كرده‌اند و طرح جاي ديگري را آورده‌اند تحويل دادند و حتي گاه يادشان رفته اسم شهر را حداقل لاك بگيرند گاهي فراموش كرده‌اند اين نشان مي‌دهد ابايي از اين وضعيت ندارند كه ممكن است ديگران متوجه شوند برخوردي با آنها بشود به نظر من اگر اباء داشتند توجه كافي مي‌كردند.

  • س – در مدت عضويت شما در شوراي اسلامي شهر يزد هر سال بودجه‌اي براي شهرداري مصوب شده آيا در دوره‌هاي اجرا نظارت كامل به عمل امده و شخصاً چه نمره‌اي براي مسئولان شهرداري در اين زمينه منظور مي‌فرمائيد.

ج-اصولاً استحضار داريد هيچگاه بودجه‌هاي مصوب محقق نمي‌شود اما در پاره‌اي از شهرهاي استان داريم كه گاهي ازصددرصد هم افزايش پيداكرده ولي اين اتفاق كم مي‌افتد اصولاً بودجه‌ها نمي‌تواند به حد محقق برسد ولي كاهش هم مي‌يابد مثلاً اگر بودجه ما به فرض آمد زير هفتاد درصد و به سمت 69 ديگر ما نمي‌توانيم بگوييم خيلي تلاش كرديم و بودجه هم وقتي درآمد است اتوماتيك وار انجام مي‌شود يك سري درآمدها پوششي است اتوماتيك وار اين بودجه محقق مي‌شود يعني ما چه تلاش بكنيم چه نكنيم بنده خدا مي‌آيد مي‌گويد آقا من پروانه مي‌خواهم من تغيير كاربري مي‌خواهم . . . واين بودجه از بعضي درآمدها محقق مي‌شود منتهي هميشه بحث مان اين است كه زماني بودجه مان مي‌تواند افزايش پيدا كند كه به سمت درآمدهاي كوششي برويم يعني سعي كنيم درآمدهايي كه با كوشش و تلاش عوامل مي‌تواند افزايش پيدا كند. يكي هم اعتماد مردم است.

معتقدم مردم اگر روزي اعتماد كامل به ما داشته باشند و بدانند آن پولي كه به اين سيستم مي‌دهند بگونه‌اي صحيح خرج شهرشان مي‌شود و درست خرج شهرشان مي‌شود نمي‌گويم حالا صد درصد ولي بيشتر مي‌آيند بدهي هاشان را مي‌دهند اگر اعتماد مردم را جلب كنيم درافزايش درآمدهاي شهرداري نقش بسيار مناسبي دارد درست است كه اوضاع اقتصادي الان به شكلي است كه در زمينه درآمدها مقداري بودجه مصوب ما محقق نمي‌شود ولي مابايد پيش فرض داشته باشيم مشكلي كه در عدم تحقق بودجه پيش مي‌آيد اين است كه وقتي بودجه را مصوب مي‌كنيم سهم جاري مشخص است سهم عمراني مشخص است سهم جاري اگر بيشتر نشود كمتر هم نمي‌شود چون حقوق پرسنل است به حساب رفاهيات پرسنل است جمع آوري زباله است يك سري كارهايي است كه به طور جاري دارد انجام مي‌شود در مباحث عمراني بودجه صددرصدي كه مصوب مي‌شود شصت درصد محقق شده اين چهل درصد از بودجه جاري متأسفانه زده نمي‌شود بلكه از عمراني زده مي‌شود و بعد به جايي مي‌رسيم كه ماده شصت وهشت قانون شهرداري اعمال نمي‌شود در عدم تحقق بودجه معمولاً قرباني بودجه عمراني است و مردم هم بيشتر بودجه جاري ما را نمي‌بينند، عمراني را مي‌بينند كه چقدر داريم هزينه عمراني مي‌كنيم و اولين قرباني اين موضوع مسائل عمراني است و عمران شهر به شدت تحت تاثير قرار مي‌گيرد.

ادامه دارد . . .

یزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا